wp-1478935149906.jpg Igår var det bokjuntedags med goa gänget och vi konstaterade glatt att det var både gott i mage och själ att ses. Såå mysigt det är med de där träffarna och igår var vi faktiskt (hahharkel) relativt snabba på att faktiskt komma in på vår lästa bok, vilket den här gången innebar ”Skuggan av ett år” . Det är en läsvärd bok med en rätt fascinerande handling och inte alltid så sympatiska personer.  Det som är lite fascinerande är att man först faktiskt tycker om många av personligheterna, men det ändras över tid. Dessutom en bok som är välmålad så att man kan se scenerna framför sig och leva sig in i boken. Lovely.

Att leva sig in i boken har jag fått göra med en bok som A vann då han sprang BåstadTrail i somras. Jag började på den då men hittade annat att läsa, men nu plöjde jag den. Inte så mycket för själva handlingens skull,  utan mer för att miljön var så bekant. Mord i Mölle utspelar sig nämligen på Kullahalvön och med alla de snirkelvägar, byar och andra bekanta platser som finns där gav det lite extra krydda till läsningen.  En känd målare hittas död nere vid Josefinelust, korsfäst och med halsen avskuren…

Min pappa har alltid älskat vissa böcker utifrån att han känner igen sig i miljön och jag har inte riktigt kommit dit. Med den här boken kan jag verkligen förstå hur han menade. Här hittar jag små bekanta ställen, vägsträckor och kyrkor som jag känner igen mig i. Dessutom nämns byn där vi har vår stuga i boken. Läckert. Extra roligt blev det när plötsligt byn vi bor i nu omnämndes. Vad är oddsen liksom.? Både vår sporthall och vår pizzeria omnämndes och det var lite extra roligt att ”Bettans Restaurang, som naturligtvis är en pizzeria” plötsligt dök upp i texten. Otippat 🙂

Idag blir det röj med än det ena än det andra. Kakor ska lämnas ut, kalas ska hållas och sen ska jag få umgås med ett gäng härliga smådonnor i kväll. Life is good.

Categories: tankar | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

